lördag 20 augusti 2011

Bamze, Bamze, Bus...



... Ibland är han bara så hopplös min lilla odåga!!


Hyss är bara förnamnet på vad han kan hitta på.
När jag kom ut för några veckor sedan så trodde jag nästan att det hade snöat, trots att termometern visade 28+. På marken var det alldeles vitt. Gissa vad det var??

-Det var bara våran lilla Bamze-bus som hade gått in på uterummet och snott en av mattes kuddar. Den stackars kudden var allt annat än hel och innehållet spred han ut över halva gräsmattan.
När han sen blev upptäckt med lite lurv i munnen såg han jättenöjd ut. Precis som att han sa: Titta matte vad jag har gjort, visst är jag duktig?

 ♥

En annan dag när han och Diezel hade varit hemma själva och vi kom hem så upptäckte jag något annat, som inte direkt gjorde mig glad. Min trapp-stol som pappa har renoverat så fint till mig, fann jag inte riktigt i samma fina skick som när vi lämnade hemmet  en och en halv timma tidigare.
Nu fattades ett litet hörn och det var fullt med små små hål, efter små valp-tänder.
Ibland vet man ju inte om man ska skratta eller gråta...

 ♥

...Idag var oxå en sån dag. Det var faktiskt närmre till gråt än skratt denna morgon.

För att ta historien från början så behövde vi köpa en ny gräsklippare för ett par veckor sedan. Eftersom jag får så ont av att klippa gräset så satsade vi på en sån här gräsklippar-robot.
-Jag har varit så glad för denna gräsklippare. Och tror aldrig att jag kommer att ångra detta köp.

 Han ser ut som en liten sköldpadda som tuffar runt där ute. Han klipper ett visst antal minuter, sen tuffar han till laddningsstationen, där han vilar och fyller på batterierna igen, under lika lång tid. Sen tuffar han åter ut på gräsmattan igen och det är nyklippt och fint hela tiden. Jag skriver han, det är för att vi har bestämt att det är en han. Eftersom han ser ut som en sköldpadda och verkar ha som en inbyggd mat och sovklocka, så valde jag att kalla honom för Skalman. Ett bra namn, som jag verkligen tycker passar honom.




För att Skalman ska veta var han ska klippa så har vi dragit en begränsningsslinga runt om hela trädgården. När han kör på begränsningsslingan så vänder han och börjar köra åt ett annat håll igen. Den där begränsningsslingan kan man välja om man vill gräva ner eller om man skall låta gräset växa över. Vår tanke var att gräva ner på vissa ställen och låta gräset växa över på andra. Men vi skulle vänta några veckor, för att se att slingan ligger bra. På vissa ställen är det jättebra, medans andra ställen måste vi ändra på den.

Bamze tyckte nog att vi skulle ändra på den där slingan redan idag...
För när husse hade släppt ut honom, för att morgonkissa och sen tog in honom efter en stund igen så upptäckte han att den lilla odågan hade bitit av Skalmans begränsningsslinga.

-Jodå!! Det är sant, rätt av. Några små små hål fanns det oxå i den.  Det är ju tur att det inte är någon farlig slinga att bita i, i alla fall.
Om man inte ger Bamze meningsfull sysselsättning, så är han inte sen med att komma på egna saker att hitta på. Tyvärr delar jag inte riktigt hans uppfattning om vad som är meningsfull sysselsättning och inte.
-Oj oj oj, vad ska det bli av denna lilla collie-valp?

 ♥

Just nu är han i alla fall jättego...
...han är faktiskt otroligt söt när han sover ;)
För tillfället ligger han här och värmer mina frusna fötter. 


Men men, när det är såhär får man tänka på att han fortfarande är den där oslipade diamanten, som matte har till uppgift att vara med och forma. 

Så tänker jag oxå på de stunder, när han kommer och sätter sig framför mig, lägger huvudet på sned och tittar in i mina ögon, med den snällaste blick man kan tänka. Hur ska man då kunna vara arg på ett sånt här litet yrväder.


Det var någon som skrev till min uppfödare:
-Denna valp kanske du har fått för dina synder
(om Bamzes syster).
-Då älskar jag verkligen mina synder, skrev hon till svar.

Och jag kan ju inte annat än hålla med henne.
För hur jobbig och full i hyss detta lilla yrväder än kan vara, så är jag ändå otroligt glad över att vi hämtade hem honom. 

Nu måste bara matte försöka att komma på lite meningsfull sysselsättning åt honom, innan nästa rackartyg ploppar upp i hans lilla huvud.
(Någon som har tips och idéer, så tar jag gärna emot dem. Lämna dem gärna som en kommentar. Tack på förhand.)


Ska i alla fall börja med att ta med mig Diezel och honom på en promenad, innan regnet kommer.

 ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar