torsdag 8 mars 2012

Hej på er...

Nu är jag äntligen tillbaka igen och här kommer mitt första inlägg för i år. 
Det har varit lite tunt med inlägg här de första månaderna detta år (pga av olika anledningar) men nu skall jag försöka komma igång och skriva lite igen.

 Nu är det alltså år 2012 och vi har redan hunnit gå in i mars månad. Under vintern har det här med hundträningen så gott som legat på is. Vi har aktiverat oss lite grann i form av att lägga några spår lite då och då, något sökpass har det blivit och så gör vi lite små aktiveringsövningar innomhus.


Det jag har övat på med Bamze är apporteringen. Han är så föremålsintresserad den här lilla killen och han älskar verkligen att få träna. Jag fick lite små träningstips av en kompis som vi övat på och det har verkligen gått framåt :)

Han har blivit riktigt duktig och kan sitta och hålla i apporten riktigt länge nu. 
Både metallen och träapporten :)


Men att få springa iväg och hämta den är roligare tycker min lilla Bamze-bus.
 
 


De senaste veckorna har vi tagit upp det här med spårträningen igen. Å vad Bamze tycker att det är kul.  Han fullkomligt älskar detta :)


 Två gånger har vi kört med riktiga pinnapporter i stället för leksaker. Dessa plockade han utan problem.


Nu lägger jag ungefär 300m långa spår och sist smög jag in ett par 90graders vinklar åt honom. Detta tyckte han var riktigt svårt, men med lite funderande och letande så lyckades han att hitta tillbaka till spåret och alla apporter hittades även denna gång


Duktig liten Bamze-bus!!
Storebror Diezel är duktig han oxå. Han har inte alls samma drag i linan som sin lillebror, men även han tycker att det här med spår är superkul.




Åt honom började jag använda pinnapporterna i höstas och han är jätteduktig och ta dem när han ser dem. Men roligast tycker han att det är att spåra. Just denna dag hittade han "mosters-vante" i slutet av spåret. 
Gissa om han blev lycklig (detta är en av hans favoritleksaker, från när han var liten).

Idag har vi varit ute i skogen och planerat inför helgen. Det kommer att vara collie-träff här hemma hos oss och denna gång bjuds det på just spår. Ska bli jättekul att få lite tips och ideer från någon som verkligen kan det här med hundar som spårar.

Hoppas ni alla har haft en bra vinter. Nu blickar vi framåt, mot våren med en massa härlig hundträning i sikte.

Ha det så gott!!
Kramar Ida



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar