söndag 9 oktober 2011

Senaste tiden...

Förra veckan gick i hundens tecken.
Vi har gått promenader, tränat sök, varit på utställning, träffat trevliga hundmänniskor och varit på agilitykurs. Att ha hund är inte bara ett intresse, det blir hela ens livsstil. Jag vet inte vad jag skulle göra utan mina underbara hundar.


Lördagen den 1/10:

Då tränade vi sök, det var nog över två månader sedan sist. Men grabbarna kom ihåg vad man skulle göra och de var så duktiga båda två. Den här gången pratade vi lite om uppvärming innan man skall köra igång och vi var mycket noga med det innan det blev våran tur.
Först körde jag med Diezel, han fick riktig prövning för det satt en löptik i en bil en bit bort, trots det så var han jätteduktig och fann "gubben i skogen".

Sen körde jag med Bamze. Det är så kul för han är som ett litet spjut ut i skogen. Den här gången gjorde vi det första riktiga "skicket" med honom och matte blev så stolt när han hittade "gubben". Jätteduktig liten skitunge!!


Söndagen den 2/10


Efter en riktigt tidig morgon tillbringade vi (jag, Diezel, Bamze och husse) förmiddagen i Västerås tillsammans med en massa andra vovvar och "hundgalna" människor.
Det var Bamzes första utställning och den andra någonsin för min del, vilket kändes lite pirrigt. Men domaren var jättetrevlig och Bamze skötte sig fint. Så jag är jättenöjd över söndagens insats.

 

Han gick i Valpklass 6-9mån. Domare var: Yvonne Brink
Bamze kom på 2:a plats (av 2 hanvalpar) med följande kritik:
Maskulint huvud, bra längd, bra ögonfärg, Ngt mer stop, Ngt brett ansatta öron, bra underkäke & hals & skuldra. Behöver utveckla sitt förbröst, bra kropp, medelkraftig benstomme, ngt hög has, rör sig bra från sidan, men behöver bli fastare. Välskött päls


 
Onsdag 5/10 


 Då var det agilitykurs för Diezels del igen. Denna gången åkte vi dit lite innan och tränade på lite slalom, tunneln och släptunneln, vilket gick superbra.

Sen när kursen började och alla hundar kom så blev Diezel helknäpp. Han PEP och TJÖT hela tiden, det visade sig att en av tikarna som var där löpte. Inte alls kul, men så kan det vara. Jag hade ändå turen på min sida, för just denna lektion så var bara hundarna med första halvtimmen. Sen gick vi in i klubbstugan och hade teori.


Torsdag 6/10

En mycket regning dag. Åkte in till stan med båda colliepojkarna och träffade pappa Rex, Hetsa och matte. Vi tog en regning men skön promenad med våra fyra långnäsor. Sen blev vi bjudna på fika hemma hos dem, till pappa Rex´s förskräckelse.
-Vad skulle dessa j***a ungar med och göra!!

När vi åkte bestämde vi att vi skulle försöka oss på lite viltspår nästa gång vi träffas och Diezel fick därför med sig en rådjursklöv hem.
Gissa om han blev lycklig.





Fre, Lör, Sön 7-9/10

Den här helgen har det bara varit lungt. Vi har bara gått ett par promenader. I lördags hade jag med mig kameran och tog ett par bilder på mina godingar. Här får ni en på Bamze.



Visst har han blivit stor??
Jag tog fram tumstocken och mätte igår. Då insåg jag att han och Diezel är exakt lika höga. Oj oj hur skall detta sluta. Lika hög som storebror vid 6,5månaders ålder.

I morgon får husse ta hand om den stora collien, för då ska jag ta med mig den lilla på valpkurs :)
Hoppas ni alla får en bra start på den kommande veckan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar