måndag 19 september 2011

Agility: första kurstillfället...

I torsdags kväll dumpade jag och Diezel hans lillebror i traktorn hos husse, sen åkte vi till klubben för att börja våran agilitykurs :)
Vi började med att samlas i klubbstugan för lite genomgång där vi fick förklarat för oss vad agility var och sen gick vi ut och fick prova på de första hindren. På en gång märktes det att Diezel verkligen tyckte det var jättekul.
Vi har ju bara testat på agility en enda gång förut och det var i somras, redan då insåg jag att han verkligen gillade det.

Vi är 10 kursdeltagare så vi delades in i två grupper. De stora hundarna (som kommer gå i large-klass) i en grupp och de mindre (small & medium) i den andra. Det var hopphinder och tunneln som var de första hindren vi fick öva på.
De första hoppen gick bra, men när jag skulle börja springa på hindrets vänstra sida blev Diezel förvirrad och sprang förbi också. Efter några försök fungerade det i alla fall.

Sen skulle vi köra tunneln. Det var inga problem alls för Diezel. Vi har ju tränat "igenom" så himla mycket på andra saker. Först provade vi när tunneln var ihopskjuten, sen drog vi ut den mer och mer ända till full längd och sen böjde vi den oxå. Även här blev det svårare när jag sprang på tunnelns vänstra sida i stället för den högra. Men det gick bra det också efter en stund.

Eftersom Diezel vet vad "igenom" betyder så använde jag det ordet som kommando när han skulle genom tunneln. Men det finns ju fler hinder som han ska genom, så nu måste jag bestämma mig för vad jag skall använda för kommando till de olika hindren.
Skall i alla fall försöka vara konsekvent med att säga "tunnel" till tunneln. Sen får vi se vad de andra hindren skall döpas till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar