söndag 25 september 2011

Agility: Andra kurstillfället

Det andra kurstillfället vi hade var en söndag och dubbellektion. Vi började dagen med att hoppa i regnstället och åkte hemifrån straxt efter kl 09:00, för att hinna dit i tid. Vi gick en runda för uppvärmning och rastning sen drog vi igång kl 10:00. Denna dagen fick vi gå igenom slalom, tunneln med släp, däcket som hunden skall hoppa igenom, ett balanshinder och långhopp.

I början gick allt jättebra. Vi körde på och Diezel tyckte det var jättekul. Slalomen började han förstå redan vid andra-tredje försöket. Det är bara för matte att lära sig hur man skall visa saker på bästa möjliga vis.

Sen gick vi igenom "däcket", ett runt hinder som hunden skall hoppa igenom. Först fick vi försöka på den låga höjden (som egentligen är för small och medium-hundar). Det var inga problem och även detta gillade han. Sen vände vi däcket så det blev lage-höjden vilket också gick jättebra, ända tills vi skulle koppla ihop hinder. Vi satte en tunnel efter. Jag satte Diezel framför däcket och gick själv fram så jag skulle hinna med att styra in honom i tunneln.

Tyvärr var nog Diezel bara fokuserad på tunneln då, han hoppade lite försent så han kraschade rakt in i däcket. Om det bara hade varit det så hade det inte varit någon fara. Men däcket sitter uppspänt i en slags ram av fyrkantsprofiler som är vändbar och den ramen sitter uppspänd i ytterligare en ram som håller hela hindret uppe på plats. När Diezel ramlade ner lyckades han få in höger baktass mellan de två ramarna och klämdes fast. Varpå han bara tjöt och fick panik. Det samma fick matte, som skulle försöka rädda sin älskling.
-Jag var så lugn jag kunde när jag försökte få loss honom och jag daltade inte med honom efteråt för att inte förstärka rädslan. Trots det var jag livrädd och trodde nästan att han brutit tassen eller benet.

Men när vi kontrollerat att det verkade ha gått bra så sänkte vi hindret så han fick prova att hoppa igenom däcket igen. Han hoppade igenom men inte riktigt med samma fart som innan.
Tyvärr så ville jag lite senare testa att höja till rätt höjd, men då ville han inte hoppa, så vi körde bara vidare på den låga höjd. Vi får hoppas att det inte blir ett problem i framtiden.

När vi skulle testa vad jag kommer att kalla för "bommen" hade jag ingen aning om hur det skulle gå. Detta hade Diezel aldrig testat förut. Det är ett hinder där hunden skall balansera på en planka som först går upp, sen rakt och sen ner igen. Det var absolut inte något problem. Det är så kul att se att Diezel tycker att det är så himla kul.

Många hundar brukar tycka att släptunneln är lite äcklig att gå igenom, framförallt när den är blöt. Men det hade inte Diezel heller några problem med.

Sen fick vi testa långhopp. Det är ett lågt men långt hinder. Detta hade Diezel lite svårt för. Vi fick minska ner till två plankor och då gick det bra. Vi testade några gånger och satte ihop det med släptunneln. Efter några försök kunde vi fylla på långhindret med en planka till och sista försöket hoppade han hela vägen över  och gick genom utan att vi höll i släpet alls. Duktig kille!!

Jag kan tala om att både collien och matten var mycket trötta men också otroligt nöjda efter dagens agilitylektion :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar